Slaggasfalt – En tyst och hållbar vägbeläggning
- Seminariet hölls i Stockholm den 3 april 2014. Arrangör var Jernkontoret

Syftet med dagen var att öka kunskaperna om de tekniska och miljörelaterade fördelarna med slaggasfalt då den används på vägavsnitt som utsätts för stora påfrestningar, t.ex. i rondeller och vid trafikljus. Seminariet inleddes med exempel på viktiga parametrar vid tillverkning och användning av slagg och slaggballast. Detta följdes av läget i forskningen, både i lab-, pilot- och fullskala, inklusive uppföljningar av vägar belagda med slaggasfalt i Sverige och i England.

Över 50 personer deltog i seminariet och representerade både stålindustrin, asfaltbranschen och beställare


Här finns alla presentationer uppdelade i två dokument:
Presentationerna före lunch.pdf     Presentationerna efter lunch.pdf 

Program 

 09.30–10.00 Registrering samt kaffe och smörgås

10.00–10.10 Välkommen till Jernkontoret

10.10–10.30 Tillverkning av slaggasfalt

        Torbjörn Sörhuus (Ovako Bar AB)

10.30–10.50 Provning och provningsmetoder för slaggballast och slaggasfalt

        Mats Jonsson (Svevia AB) genom Leif Viman (VTI)

11.00–11.30 Slaggasfalt, grunder och tillämpningar

        Henrik Sjöholm, Skanska Sverige AB

11.30–11.50 Lagaspekter (bi-produkt, REACH, mm)

        Eva Blixt (Jernkontoret)

12.00–13.00 Lunch

13.00–14.00 Use of steel slag in asphalt

        Nick Jones (Harsco Metals Group Limited)

14.00–14.30 Genomförd, pågående och planerad FoU i slaggasfaltsprojekt

        Lotta Lind (LindsKAN AB)

15.00–15.30 Asfaltbeläggning innehållande stålslagg

       Torbjörn Jacobsson (Trafikverket) genom Leif Viman (VTI)

15.30–16.00 Utblick och diskussion

16.00–17.00 Avslutande mingel för dem som har möjlighet

Uppdaterat 2014-04-11