Slaggasfalt – En tyst och hållbar vägbeläggning - Seminariet hölls i Stockholm den 3 april 2014. Arrangör var Jernkontoret
Syftet med dagen var att öka kunskaperna om de tekniska och miljörelaterade fördelarna med slaggasfalt då den används på vägavsnitt som utsätts för stora påfrestningar, t.ex. i rondeller och vid trafikljus. Seminariet inleddes med exempel på viktiga parametrar vid tillverkning och användning av slagg och slaggballast. Detta följdes av läget i forskningen, både i lab-, pilot- och fullskala, inklusive uppföljningar av vägar belagda med slaggasfalt i Sverige och i England. Över 50 personer deltog i seminariet och representerade både stålindustrin, asfaltbranschen och beställare
Här finns alla presentationer uppdelade i två dokument: Presentationerna före lunch.pdf Presentationerna efter lunch.pdf
Program
09.30–10.00 Registrering samt kaffe och smörgås
10.00–10.10 Välkommen till Jernkontoret
10.10–10.30 Tillverkning av slaggasfalt
Torbjörn Sörhuus (Ovako Bar AB)
10.30–10.50 Provning och provningsmetoder för slaggballast och slaggasfalt
Mats Jonsson (Svevia AB) genom Leif Viman (VTI)
11.00–11.30 Slaggasfalt, grunder och tillämpningar
Henrik Sjöholm, Skanska Sverige AB
11.30–11.50 Lagaspekter (bi-produkt, REACH, mm)
Eva Blixt (Jernkontoret)
12.00–13.00 Lunch
13.00–14.00 Use of steel slag in asphalt
Nick Jones (Harsco Metals Group Limited)
14.00–14.30 Genomförd, pågående och planerad FoU i slaggasfaltsprojekt
Lotta Lind (LindsKAN AB)
15.00–15.30 Asfaltbeläggning innehållande stålslagg
Torbjörn Jacobsson (Trafikverket) genom Leif Viman (VTI)
16.00–17.00 Avslutande mingel för dem som har möjlighet